M’AGRADEN LES FALLES I…. NO M’AGRADEN

Ahir vaig estar a València per gaudir de les falles, sempre m’han agradat i això sempre ha suposat certa controvèrsia en els meus Rogles d’amics, «com tu d’esquerres i nacionalista defensa les falles»? Sempre he defensat que les falles, com altres manifestacions festeres del País Valencià, ens identifiquen com a poble i no podem consentir que queden en mans d’espanyolistes rancis, que és el que hem fet fins ara. Aquests botiflers si tenen clar el que volen dir les falles, per això s’han preocupat de controlar i domesticar-les a la seua mida.

M’agraden els monuments fallers, per la seua estètica, de vegades molt barroca, altres més avantguardista, però aquest mateix tipus de barroquisme quan el veiem en altres llocs del món ho admirem i reverenciem. No m’agraden les comissions que el seu únic objectiu és la borratxera i el monument és l’excusa per poder fer-ho al carrer, invertint el mínim en la falla. M’agraden els bunyols de carabassa que feien els bars de sempre, que posaven un petit lloc a la porta i els feien amb cura i a la manera tradicional, no m’agrada la invasió de xurreries madrilenyes que envaeixen la ciutat amb el seu pestilent oli recremat. M’agrada l’ofrena, des del punt de vita estètic, la bellesa de les nostres indumentàries és insuperable, i ara més que els homes ja han desterrat el vestit de panderola franquista. No m’agrada la marcialitat i excessiu ordre de la desfilada, no m’agrada la bandera d’Espanya que per obligació han de portar les falleres majors. M’agrada que la ciutat siga totalment de vianants des de les grans vies cap a dins, es pot anar caminant a tot arreu o amb bicicleta. No m’agrada la improvisació en els talls de carrers, sense cap control, quan tots els anys és la mateixa situació i es podria regular. M’agraden les revetlles obertes a tothom, on veïns i forasters poden gaudir. No m’agraden les carpes, on l’únic que fan és aïllar el veí del gaudi però no del soroll i les molèsties, fent el carrer un vedat privat per a lluïment dels capitostos de la falla, carpes si, però com a Sevilla a la Fira d’Abril, totes juntes i en un lloc apartat de llocs habitats.

No m’agrada veure a Rita al balcó llevant-li el protagonisme a les falleres, fora els polítics de la festa, el seu únic protagonisme acaba quan la donen l’autoritat festiva i les claus de ciutat a la Cridà, si pot ser sobris. M’agradaria que la dona tingués un altre protagonisme diferent de la festa, ja hi ha dones presidentes, potser falten fallers majors i a poder ser sense bandes militars que els creuen el cos. No m’agrada que la ciutat s’ompli de bars ambulants en clara competència als fixos, es dóna el cas que aquests últims han de recollir terrasses davant aglomeracions de públic, i els primers ocupen aquest espai impedint el fluid pas de la gent (carrers de Russafa il·luminades) . No m’agraden les falles d’especial que posen tota mena de distància i parapets per no poder veure la falla si no pagues per entrar al rogle. I a sobre fan servir aquest rogle de la falla com a aparador publicitari sense passar per caixa.

M’agrada la pólvora, aquesta olor és embriagadora. No m’agrada que es puguen tirar petards fora de zones acotades i en qualsevol horari.

M’agraden les mascletades i els castells de focs artificials, no m’agrada que als pirotècnics no els donen al·licients per participar amb dignitat, tal vegada es podrien descentralitzar per barris.

M’agradaria gaudir en falles del nostre folklore i reivindicar les diferents mostres de tot el País al Cap i Casal. M’agradaria que se’ls donés el protagonisme que mereixen als milers de músics de tot el País que estan en falles i m’agradaria que els homenatges a determinats compositors s’ampliés a la resta, tot i que no ofrenen noves glòries a Espanya.

I finalment m’agradaria que tothom gaudesca de la festa, o no Traslladant la cremà al tercer dilluns de març s’aconseguiria que molts fallers conciliaran el seu treball amb els actes fallers, que els que no volen festa puguen gaudir d’un pont festiu que els permetés abandonar la ciutat, que els que no poden abandonar la ciutat no hagen de compaginar les molèsties de la festa amb les seues hores de descans per haver d’anar a treballar, i finalment suposaria una major afluència turística, que beneficiaria l’economia de la ciutat i el País. Parlar de tradició d’una festa que és molt més jove que la que era la gran festa de la ciutat, el Corpus, i aquesta sí que va ser traslladada a diumenge obviant la tradició, per no parlar de la celebració de la patrona de la ciutat, sempre el segon diumenge de maig. No m’agrada que qui decidisca aquest canvi siguen únicament els fallers, un percentatge mínim dels habitants de la ciutat i en detriment de la majoria, quan les implicacions del canvi ens afecta a tots i totes.

Falla municipal 2015

Falla municipal 2015

Falla Na Jordana 2015 Premi 9 Secció Especial?

Falla Na Jordana 2015 Premi 9 Secció Especial?

Falla Mestre Gozalbo-Comte d'Altea 1er Premi Secció 1ªA

Falla Mestre Gozalbo-Comte d’Altea 1er Premi Secció 1ªA

Falla Blanquereis. Homentge a les dones amb càncer de mama.

Falla Blanquereis. Homentge a les dones amb càncer de mama.

Falla Cuba-Literat Azorin Premi 8 Secció Especial?

Falla Cuba-Literat Azorin
Premi 8 Secció Especial?

Falla Plaça del Pilar. Primer Premi Secció Especial 2015

Falla Plaça del Pilar. Primer Premi Secció Especial 2015

Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari